Roberto Alagna în rolul Paolo
O operă unică şi fascinantă. Astfel caracterizează critica muzicală opera „Francesca da Rimini", a compozitorului italian de la începutul secolului al XX-lea Riccardo Zandonai, pusă în scenă, recent, la Teatrul Bastille, din Paris, de regizorul Giancarlo Del Monaco. Libretul, semnat de Tito Ricordi, porneşte de la o piesă a lui Gabriele D'Annunzio, inspirată, la rândul ei, dintr-un pasaj din „Divina Commedia" a lui Dante. Opera a avut premiera mondială în februarie 1914, la Teatro Regio din Torino, fiind prezentată apoi numai ocazional. Este considerată „una dintre cele mai originale şi elaborate melodrame italiene ale secolului al XX-lea, care combină puternicul dar al italienilor pentru melodie cu o excepţională orchestraţie".
De-a lungul anilor, au dat voce personajelor principale, Paolo şi Francesca, solişti de renume ca Gilda dalla Rizza, Renata Scoto, Placido Domingo.
Intriga porneşte de la căsătoria, din raţiuni de stat, a frumoasei Francesca, fiica lui Guido da Polenta, cu Giovanni, fiul diform al lui Malatesta de Verrucchio. Francesca îl cunoaşte pe fratele acestuia, Paolo, numit şi „Paolo cel Frumos", de care se îndrăgosteşte. În timpul războiului dintre guelfi şi ghibelini, Paolo este ales Căpitan al Poporului şi al Comunei din Florenţa. Dragostea dintre cei doi învinge îndatoririle sociale. În ultimul act, cel mai mic dintre fraţii Malatesta, Gianciotto, îndrăgostit şi el de Francesca, îi dezvăluie lui Giovanni trădarea soţiei sale.
Recent, opera a fost prezentată mai întâi la Zürich şi, pentru prima dată, la Paris. Pe scena de la Bastille, decorurile lui Carlo Centolavigna au reconstituit proprietatea de la Lacul Garde. Pe fondul negru al unei draperii se detaşează masca mortuară a poetului. Piesele monumentale sunt frumoase, grădina din actul I este vag impresionistă. Italia secolului al XIII-lea, cadrul