Despre Dimitrie Cantemir se spunea cu admiratie ca era un bun interpret la tambura si la ney. "Printul Cantemir a reusit sa se impuna in lumea otomana, cu propriile instrumente. Drept pentru care a si creat un tratat de muzica, "Cartea stiintei muzicii", bazat pe alfabetul turc, in care a structurat stiintific toata teoria muzicii otomane, demonstrandu-le turcilor otomani ca au dreptul sa spuna ca si-au creat o muzica proprie", a explicat Constantin Raileanu, dirijorul trupei Anton Pann, in cadrul evenimentului "Bizantul eram noi - In cautarea sunetului pierdut, in cautarea radacinilor pierdute ale muzicii romanesti".
O melodie din secolul XIX despre "Moldavia iubita", dar si un cantec atribuit lui Dimitrie Cantemir, in varianta lui Anton Pann, pot fi ascultate aici.
Citeste aici povestea lui Petru Peloponesiu (zis si "Hotul") si asculta o manea dintr-un manuscris descoperit intr-o manastire, dar si variante de secol XIX ale pieselor Si noi la Ilinca, Inima mi-e plina si Bordeias, bordei, bordei.
"Dimitrie Cantemir a reprezentat, din punct de vedere muzical, o figura importanta in lumea otomana si la curtea sultanului. Despre el s-a spus cu admiratie ca era un bun interpret la tambura si la ney. Tambura fiind un stramos al sazului, arata ca sazul, doar ca are cutia de rezonanta rotunda, tot din lemn. Iar neyul este un instrument de suflat de tipul fluierului, dar fara dop. Este foarte greu de cantat la el, daramite sa fii un maestru al acestui instrument.
Si iata ca printul Cantemir a reusit sa se impuna in lumea otomana, la ei acasa, cu propriile instrumente. Drept pentru care a si creat un tratat de muzica, Cartea stiintei muzicii, bazat pe alfabetul turc, in care a structurat stiintific toata teoria muzicii otomane, demonstrandu-le turcilor otomani ca au dreptul sa spuna ca si-au creat o muzica proprie.
To