Deşi au trecut peste 20 de ani de la Revoluţie, nici astăzi nu există un raport al lucrărilor dispărute sau arse în incediul din decembrie '89 de la Palatul Regal. Foştii angajaţi suspectează că distrugerile au fost programate.
Incendiul de la actualul Muzeu Naţional de Artă al României (MNAR) a pornit dintr-o cameră lipită de laboratorul de restaurare pictură în ulei, unde erau depozitate circa 40 de lucrări, povestesc pentru România liberă foştii angajaţi ai instituţiei. Lucrările au fost distruse în totalitate. Laboratorul, situat pe latura dreaptă a Palatului Regal, a ars parţial, obiectele topindu-se pur şi simplu, în timp ce depozitul din camera vecină, cu tablouri aşezate pe rasteluri, era scrum.
S-a tras cu proiectile cu napalm?
Potrivit angajaţilor, militarii au apreciat atunci că distrugerile au fost cauzate de proiectile cu napalm, recunoscându-se asta după violenţa focului. „Nu se mai înţelegea nimic din superba pendulă din laborator, iar o masă imensă din lemn, sculptată şi acoperită cu o placă din marmură, s-a topit fix pe jumătate, partea care a fost suspusă unui foc intens, dar de scurtă durată. Bisturiul folosit de noi era topit, telefonul era scurs, dulapul la fel. Însă reţineţi că numai obiectele care se aflau lipite de peretele vecin cu încăperea care depozita tablourile era ars, la fel şi mobila sprijinită de el. Restul era intact. Vopselurile şi alte obiecte inflamabile, aşezate vizavi, erau intacte. De aceea cred că s-a folosit, punctual, de către cineva care avea informaţii despre obiectele din laborator, napalm sau o substanţă care a provocat un incendiu deosebit de violent", ne-a spus Simona Popescu, care lucra în acel moment ca restaurator al muzeului. „Ustensilele şi aparatura laboratorului au fost distruse şi a fost nevoie de ani până când s-a reuşit redotarea sa cu un echipament cât de cât corespunzător", ne-a explica