Zahărul, cartofii, merele şi laptele s-au scumpit cu peste 14% în luna martie comparativ cu luna anterioară, arată indicele alimentar al ZF, calculat pe baza preţurilor din hipermarketurile din Capitală. Calculele ZF arată că per ansamblu, preţurile celor 15 produse analizate au crescut în perioada februarie - martie 2011 cu 5,39%.
"Preţurile au crescut pentru că s-au scumpit materiile prime. Acesta este singurul motiv pentru care vedem creşteri de preţ la raft. Pe viitor însă nu vom mai vedea creşteri de preţuri, ba din contră, există şanse ca la unele produse să observăm o scădere a preţului", a spus Sorin Minea, preşedintele Romalimenta şi acţionarul majoritar al producătorului de mezeluri Angst, care deţine şi lanţul de supermarketuri cu acelaşi nume. El nu oferă însă exemple de produse al căror preţ ar putea să scadă.
Din totalul de 15 produse analizate de ZF (preţuri culese din magazinele Carrefour Orhideea şi Real din AFI Cotroceni), doar în cazul a cinci produse preţurile au scăzut. Singurele produse ale căror preţuri au intrat pe o pantă descendentă - dintre cele analizate de ZF - au fost sucul Coca-Cola (2 l), apa minerală Borsec (1,5 l), cotletul de porc fără os refrigerat ambalat şi ouăle, iar declinul a fost în fiecare caz de 10,93%, 0,74%, 2,3% şi 8,51%.
Se poate observa însă că unele dintre produsele de mai sus - ouăle - sunt la ofertă în una sau chiar în amândouă reţelele de unde au fost culese datele (Carrefour, Real). Există însă şi alte produse la ofertă, precum făina, cartofii sauCum se realizeaz indexul ZF merele, al căror preţ a crescut comparativ cu cel din luna februarie.
De cealaltă parte cartofii şi zahărul s-au scumpit cel mai mult.
"Creşterea preţului la zahăr are la bază mai mulţi factori, dintre care cei mai importanţi sunt creşterea preţurilor mondiale ale zahărului brut care