Expansiunea bunăstării
Într-adevăr, pe străzile Shanghaiului sau ale capitalei, Beijing, se simte bunăstarea. Pentru Shanghai, oraş cosmopolit, deschis afacerilor private şi investiţiilor străine, bunăstarea este aproape firească. Câteva semne sunt însă relevante. Primul semnal al expansiunii clasei de mijloc apare pe aeroport. Aici trebuie amintit faptul că aeroporturile din Shanghai şi Beijing sunt, deopotrivă, opere de artă şi capodopere de arhitectură. Este un flux nebun de avioane care pleacă şi vin din toată lumea, iar majoritatea călătorilor ţin în mână un paşaport chinezesc.
Intru de curiozitate într-o agenţie de turism din Beijing. Destinaţia momentului este Europa, iar unul dintre cele mai scumpe trasee este un tur al vinurilor din Franţa, care costă aproape 10.000 de yuani (aproximativ 1.500 de dolari). Este o efervescenţă a călătoriilor în străinătate. Acum, că Japonia nu mai este atractivă, de teama radiaţiilor, lumea se orientează către Europa. Multe sunt trasee culturale, dar clienţii îşi aleg de multe ori destinaţia dacă au fost impresionaţi de imaginile unui film, cum e cazul traseului viticol. Fascinaţia pentru zona Bordeaux a fost declanşată de succesul filmului Eternal moments, filmat acolo, spune Hua, o tânără doamnă care zâmbeşte prietenos, rezervat şi parcă timid.
Export de 70 de milioane de turişti
Într-adevăr, datele Administraţiei Naţionale de Turism confirmă fenomenul şi, într-un fel, şi amploarea expansiunii clasei de mijloc. China a exportat anul trecut peste 57 de milioane de turişti, devenind a treia ţară din lume în clasamentul turismului internaţional. Pentru acest an, estimările agenţiei naţionale indică o creştere robustă a numărului de turişti chinezi care vor călători prin lume: 70 de milioane, cam trei Românii şi jumătate. Nu poţi să nu te întrebi ce şanse avem noi să-i atragem. Ar fi ceva şanse, neex