Scandaluri, licitaţii "aranjate", mijloace de transport vechi, scumpiri pe bandă rulantă, numiri pe alte criterii decât cele de performanţă. Cam aşa poate fi descris, succint, transportul public din provincie. De la tramvaie vechi de zeci de ani, la autobuze de ultimă generaţie, transportul public de persoane încă depinde de subvenţiile de la stat.
Mai mult, investiţiile şi bugetele sunt "de criză", adică reduse, iar cum un necaz nu vine niciodată singur, pentru 2011 absolut toate regiile au prevăzute majorări de tarife.
Ca şi până acum, regiile de transport s-au bazat pe venituri obţinute din bilete şi abonamente, dar mai ales pe banii obţinuţi de la bugetele Consiliilor Locale sau Judeţene.
Dispute pe licitaţii
În Oradea, Regia de transport a fost implicată într-un scandal în care licitaţia pentru sistemul de dispecerizare al Regiei de transport local este motiv de contestaţie. Horea Vuscan, un afacerist local, cere primăriei să reanalizeze modul în care Regia de Transport Local Oradea (OTLRA) a achiziţionat în urmă cu un an, prin licitaţie, sistemul de informare şi dispecerizare a mijloacelor de transport în comun din Oradea. Acesta acuză termenul de execuţie al sistemelor, doreşte ca municipalitatea să renunţe la contractul semnat cu Radcom SRL din Bucureşti şi să organizeze o nouă licitaţie. Vuscan se plânge că, în ciuda faptului că a obţinut cel mai bun punctaj, a fost descalificat la licitaţie. El sugerează că decizia referitoare la descalificare ar fi avut în vedere interese dubioase ale unora dintre membrii comisiei.
În procesul verbal al licitaţiei de anul trecut este stipulat că Alien Concept SRL din Oradea a propus preţul de 250.000 de euro şi un termen de execuţie de 120 de zile, în timp ce Radcom şi Siemens au solicitat 595.000 de euro, respectiv 841.565 de euro şi un termen de 145 de zile.
Compania rep