Consumul ar trebui să se reia în forţă în perioada următoare, în condiţiile în care 89% dintre români au planificat chetuieli în creştere, potrivit studiului \"Observatoire Cetelem 2011\", realizat în 13 ţări europene. Sursa: Maria Craus
Procentul indicat este cel mai mare la nivelul tuturor ţărilor din studiu şi, potrivit lui Gilles Zeitoun, director general al Cetelem IFN, indică o revenire normală. "Nu este vorba de reluarea consumului exagerat, ca în perioada pre-criză, ci de reanimarea consumului, în raport cu anii de restricţii majore ai crizei", spune acesta.
În topul cheltuielilor românilor sunt călătoriile, către care ar îndrepta banii 50% dintre cei chestionaţi, situaţie similară cu a celorlalte ţări.
Românii ţin capul de afiş nu doar la dorinţa de a relua consumul, ci şi la preferinţa pentru branduri. Astfel, 23% dintre tinerii sub 30 de ani şi 34% dintre adulţii peste 50 de ani sunt fideli unui brand, faţă de o medie de 14% şi, respectiv, 15%, pentru aceste categorii de vârstă, în cele 13 ţări. Totodată, se pare că românii au şi un comportament extrem de prietenos cu mediul: 82% din adulţii peste 50 de ani ar plăti mai mult pentru produse ecologice, cel mai mare procent la această categorie.
În ciuda preferinţelor alese de consum, românii sunt însă de departe cei mai săraci dintre toţi locuitorii ţărilor din cercetare. Astfel, pentru români 60 de euro reprezintă o cheltuială majoră pentru bunuri de uz personal, faţă de o medie de 160 de euro în cele 13 ţări. Totodată, un român consideră că 184 de euro pentru echipamente pentru locuinţă sunt o cheltuială majoră, faţă de media de 452 de euro în cele 13 ţări.
Studiul a fost realizat pe un eşantion de 8.700 persoane, 500 din fiecare ţară. Ţările cuprinse în cercetare sunt Germania, Marea Britanie, Belgia, Franţa, Italia, Spania, Portugalia, Ungaria, Polo