Petrecerea timpului liber şi călătoriile sunt principalele proiecte pentru cetăţeni în acest an / Foto: Dragoş Stoica / Jurnalul Naţional Deşi criza nu atrecut, 89% dintre români intenţionează să cheltuie mai mult în decursul acestui an, în timp ce doar 14% dintre aceştia plănuiesc să-şi mărească soldul economiilor, arată studiul Observatoire Cetelem 2011. Acesta indică o diferenţă notabilă între Europa de Est şi cea de Sud. Astfel, dacă cetăţenii din România, Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia aleg în acest an consumul, cei din Spania, Franţa, Italia, Portugalia, Belgia sau Germania sunt ceva mai rezervaţi, acordând o atenţie mai mare economiilor. Britanicii sunt cei mai preocupaţi să-şi majoreze nivelul economiilor, 58% dintre aceştia declarând că îşi doresc ca în 2011 să pună mai mulţi bani deoparte.
În ceea ce priveşte categoriile în care europeni vor să-şi crească cheltuielile nu există diferenţe notabile între români şi ceilalţi europeni. Petrecerea timpului liber şi călătoriile sunt principalele proiecte pentru europeni în 2011, urmate îndeaproape de echiparea şi renovarea locuinţei. Pe poziţia a patra în dorinţele de cumpărare a europenilor, inclusiv ale românilor, se află telefoanele mobile. Astfel, pentru 50% dintre cei chestionaţi, cheltuielile cu petrecerea timpului liber şi călătoriile sunt o prioritate, în timp ce peste 40% dintre aceştia vor aloca pe parcursul anului în curs bugete suplimentare pentru achiziţia de produse electrocasnice, lucrări de amenajere a locuinţei şi chiar de telefoane mobile. Obiectele de mobilier, echipamentele electronice sau ustensilele pentru grădină se află, de asemenea, în topul priorităţilor. Există însă modificări mari în ceea ce priveşte percepţia faţă de mărcă. Dacă doar 14% dintre consumatorii europeni sub 30 de ani şi 15% în rândul celor de peste 50 ani, au declarat că achiziţione