Trei modele de avion au fost fabricate în Arad, înainte ca utilajele de producţie să fie mutate în Braşov.
Aradul a fost, pentru doi ani, locul unde s-au produs avioane performante. Imediat după Unirea din 1918, la Arad a fost înfiinţată Fabrica de Avioane Astra, care a produs, în doi ani, trei modele. Primul avion, Astra-Şeşefschi, a fost un succes: a străbătut distanţa Arad-Bucureşti, fără escală, în două ore şi jumătate. Al doilea, Proto-2, a fost folosit de Armata Română, iar cel de-al treilea, deşi foarte bun, nu a fost construit în producţie de serie. În 1926, utilajele şi personalul au fost mutate la I.A.R. Braşov, iar despre avioanele fabricate la Arad mai vorbesc doar cărţile de istorie.
Prima fabrică românească de vagoane şi motoare
După Unirea din 1918 a Transilvaniei cu România au apărut schimbări majore şi în industria arădeană. Astfel, Fabrica Marta (Magyar Automobil Részvény Társaság Arad), o sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre, Franţa, care producea automobile pentru Europa, a fost confruntată cu mari probleme: relaţiile cu foştii patroni s-au deteriorat, iar producţia a scăzut şi a fost complet dezorganizată. În acest context, a luat naştere, prin unirea Fabricii de Vagoane Weitzer cu Fabrica Marta, Societatea Astra - prima fabrică românească de vagoane şi motoare. Fosta fabrică Marta a devenit Fabrica de Motoare, care, în scurt timp ajunge una dintre cele mai renumite fabrici din România şi din Europa, datorită producţiei realizate. La Astra s-au construit camioane, autobuze, dar şi avioane pentru armata română.
Cumnatul lui Henri Coandă, director la Arad
Noua fabrică a construit sub licenţă motoare pentru avioane. În 1922 s-a înfiinţat o secţie pentru construcţia de avioane, care după un an s-a transformat în Fabrica de Avioane Astra Arad, iar directorul ei a fost