Doar 3% dintre companiile din România nu au luat măsuri de restructurare, iar cele care au trecut prin acest proces s-au axat mai ales pe reducerea costurilor şi generarea de lichidităţi, în prezent punându-se din nou accent pe creştere, arată un studiu al companiei Roland Berger.
"Aproape toate companiile din România au luat măsuri de restructurare. Doar 3% dintre companii nu au recurs la un astfel de proces. Comparativ cu restul lumii, procesele interne de restructurare au fost mai extinse în România şi în regiune. Majoritatea companiilor plănuiesc procese de restructurare care să dureze sub un an, în timp ce numai 3% din managerii din Romania au planificat un proces de restructurare mai extins de 18 luni (la polul opus se înscrie Japonia, cu 44%)", se arată în studiul Restructurare 2010 prezentat de Codruţ Pascu, managing partner Roland Berger Strategy Consultants, la seminarul "Se va opri şirul insolvenţelor în 2011? ", organizat de Ziarul Financiar.
În România, ajustarea planurilor de afaceri (76%) şi reducerea costurilor (81%) au fost principalele măsuri implementate în timpul crizei de către companii, acestea urmând să-şi păstreze importanţa şi în viitor, chiar dacă accentul va cădea pe lansarea de iniţiative de creştere, concomitent cu o mai bună gestiune a creanţelor.
Peste trei sferturi din companii au îngheţat investiţiile
Din studiu reiese, totodată, că lichiditatea a fost generată în special prin măsuri operaţionale, cele structurale fiind mai puţin adoptate de companii. Astfel, 94% dintre companii au recurs la o gestionate mai strictă a creanţelor, 71% la reducerea stocurilor, iar 76% la îngheţarea investiţiilor. Pe de altă parte, doar 44% dintre firme au luat credite adiţionale, în cazul a 34% au fost realizate majorări de capital de la acţionarii existenţi.
În ceea ce priveşte impactul crizei asupra finanţării, studiul