Aniversare cu mult fast, dar cu puţine amintiri păstrate din vremurile de glorie ale Staţiei CFR din Arad. Aşa au întâmpinat veteranii şinelor de cale ferată cei 140 de ani de la punerea în funcţiune a căii ferate Arad-Timişoara.
Radu Belu, reprezentantul Companiei Naţionale de Căi Ferate, susţine că „sărbătoarea marchează un eveniment rar întâlnit pentru că nu orice cale ferată se poate lăuda cu această vârstă şi cu o activitate de 140 de ani.
“Aradul a fost centru pilot pentru construcţia locomotivelor, fiind mereu un important punct de intrare şi de ieşire din ţară. Acum în schimb, doar arhitecuta clădirii mai păstrează gloria foştilor ceferişti care au lucrat aici”, a spus Marian Mârza, fost mecanic de locomotivă, ieşit la pensie în urmă cu 18 ani.
Cei 140 de ani de cale ferată au fost sărbătoriţi cu o plimbare cu trenul numărul 140 pe ruta Arad-Vinga.
Istoricul rutei Arad-Timişoara
Primul proiect pentru realizarea unei căi ferate de la Timișoara la Arad datează de la jumătatea secolului XIX. Proiectul economistului german Friedirch List prevedea o cale ferată cu vagoane trase de cai. Cu toate acestea, proiectul nu a rămas în picioare.
În 1848 în schimb, contele Szechenyi Istavn întocmește un nou plan, similar celui precedent, dar cu tracțiune pe locomotive cu abur, proiect primit cu braşele deschise de austro-ungari, dar fără să fie ulterior implementat.
De abia în 1869 începe construcţia căii ferate, dată spre exploatare doi ani mai târziu. Primele trenuri care au circulat pe această rută aveau în componența lor numai câteva vagoane de călători, iar viteza nu depășea 25 de kilometri pe oră.