Aproape 90% din români susţin că anul acesta îşi doresc să cheltuiască mai mult decât în perioadele anterioare, în timp ce foarte puţini se gândesc la economisire, arată un studiu comandat de Cetelem. În privinţa bunurilor pe care şi-ar dori să le cumpere, jumătate dintre români se îndreaptă către pachete turistice, 44% către electrocasnice şi tot atâţia către produse pentru casă şi servicii de amenajare a locuinţei.
Cifrele privind domeniile către care se împart intenţiile de cumpărare sunt apropiate de media europeană, însă diferenţe majore apar în ceea ce priveşte comportamentul de economisire. Potrivit cercetării „Observatorul Cetelem 2011", statele din Europa de Est şi cele din sudul continentului - precum România, Ungaria, Polonia, Cehia şi Slovacia - aleg în acest an consumul, iar cei din Spania, Franţa, Italia, Portugalia, Belgia sau Germania sunt ceva mai rezervaţi, acordând o atenţie mai mare economiilor.
Studiu INS: Românii au venituri mai mici decât acum doi ani
Observatorul Cetelem România
„Studiul demonstrează că nevoia de consum şi proiectele consumatorilor nu au dispărut, ci doar au fost amânate din cauza crizei. Odată cu primele semne de revenire economică, şi comportamentul consumatorilor începe să se schimbe", susţine directorul general al Cetelem România, Gilles Zeitoun.
Ce înseamnă „scump" la români şi la alţii
Bugetul redus al românilor influenţează şi percepţia acestora în privinţa a ceea ce înseamnă o achiziţie importantă. Dacă pentru un german o investiţie majoră în echipamente necesare utilării locuinţei este atunci când preţul depăşeşte valoarea de 768 de euro, pentru un român nivelul de suportabilitate pleacă de la doar 184 de euro. În privinţa electronicelor, pentru români, o achiziţie este importantă dacă depăşeşte 167 de euro, în comparaţie cu 485 de euro pentru un italian sau cu 420 de