foto: freedigitalphotos.netTrei sferturi dintre romani isi planifica dinainte cumparaturile pentru a limita tentatia de a achizitiona mai mult decat si-au propus, dar chiar si asa, putini rezista impulsului de a cumpara in plus. Doar 3% respecta cu strictete planul facut acasa, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Nielsen.
In ultimii doi ani, ca raspuns la contextul economic si la reactia negativa din partea presei, precautia a fost caracteristica principala a comportamentului de cumparare al romanilor.
Desi bugetul general de cheltuieli, cat si cel alocat cheltuielilor proaspete, s-a mentinut in 2010 la un nivel similar celui din 2009, intregul comportament de cumparare semnaleaza o planificare riguroasa a cheltuielilor.
Romanii au alocat in 2010 pentru produsele proaspete 63% din bugetul destinat alimentelor de baza si produselor de ingrijire personala, adica 450 lei.
Spre comparatie, spaniolii aloca produselor proaspete 51% din acest buget iar cehii 44%.
Ponderea mare alocata produselor proaspete este explicata de reprezentantii Nielsen prin faptul ca "romanul este gurmand".
In plus, din cauza crizei a preferat sa taie din alte tipuri de cheltuieli, precum cele cu haine, electrocasnice si entertainment. "Intalnirile cu prietenii s-au mutat in casa", au mai spus reprezentantii Nielsen.
Promotiile numeroase scad loialitatea fata de branduri
Loialitatea pentru branduri a fost afectata in 2010 in favoarea ofertelor propuse de marile magazine.
Erodarea loialitatii s-a facut simtita chiar si la branduri cu un grad inalt de fidelizare (cafea ambalata, lactate, produse de curatenie), doar produsele de ingrijire personala pastrandu-si nivelul de atasament crescut al consumatorilor.
Romanii din mediul urban isi fac aprovizionarea cel putin o data pe