Cheltuielile medii pentru alimente de bază şi produse de îngrijire s-au ridicat la 170 de euro în oraşele mari şi medii din România anul trecut, adică aproape jumătate din media europeană care a fost de aproximativ 329 de euro, potrivit datelor studiului ShopperTrends realizat de compania de cercetare de piaţă Nielsen.
"Valoarea cumpărăturilor a rămas aceeaşi (în 2010 vs 2009 - n.red.) chiar dacă ne aşteptam ca şi coşul (de consum - n.red.) să fie afectat. Pentru că acest buget nu s-a schimbat înseamnă că oamenii au început să reducă din altă parte: haine, electrocasnice, distracţie", a spus Bogdana Baltasiu, client service manager consumer research al Nielsen România.
Cea mai mare parte din această sumă, 63%, este cheltuită pentru produsele proaspete (legume, fructe, lactate, carne), aceasta fiind o deosebire faţă de alte state europene unde se cheltuieşte sub 50% din total pe astfel de produse.
În 2010, comerţul modern a ajuns să atragă 48% din bugetul gospodăriilor comparativ cu 41% în anul anterior, evoluţie determinată şi de extinderea geografică a retailerilor. Aceştia au bifat mai bine de 100 de inaugurări anul trecut, cele mai multe fiind ale supermarketurilor, astfel că în total în comerţul modern în 2010 existau 642 de magazine.
Anul trecut mărcile private ale reţelelor de magazine au reprezentat 4,2% din totalul vânzărilor, nivel dublu comparativ cu 2009. În retailul modern, această categorie de produse reprezintă 7,8% din total. "Mărcile proprii au fost promovate foarte mult de retaileri, care le-au şi crescut ca număr. Acum nu mai vorbim de mărci proprii ieftine, ci şi premium. Retailerii au sute de astfel de produse", a spus Bogdana Baltasiu.
Cheltuielile medii pentru alimente de bază şi produse de îngrijire s-au ridicat la 170 de euro în oraşele mari şi medii din România anul tr