Săptămâna viitoare expiră ultimatumurile pe care şi le-au dat reciproc Transporturile şi contructorul autostrăzii Cernavodă-Medgidia, însă nici una dintre părţi nu e dispusă la concesii.
Nu numai că nu se construiesc autostrăzi noi, ci, dimpotrivă, există pericolul rezilierii unor contracte curente de construire a altor tronsoane. Luni, 11 aprilie, expiră o notificare dată de constructorul COLAS Ministerului Transporturilor, iar patru zile mai târziu, pe 15 aprilie, expiră cea dată de compania de autostrăzi francezilor.
Studiu imposibil
Disputa dintre francezi şi minister are drept punct de plecare studiul de fezabilitate prezentat acestora la licitaţia pentru selecţia constructorului în anul 2008. Oferta cu care francezii au câştigat licitaţia porneşte de la supoziţia menţinerii acestui traseu. Odată începute săpăturile pe traseu, s-au descoperit numeroase vestigii arheologice pe 14 km din cei 20 de km ai traseului. Porţiunile fără probleme ar fi doar primii 1,5 km după nodul de la Cernavodă şi ultimii 5 km ai tronsonului, la sud de Medgidia, în zona nodului spre această localitate.
Ca urmare, francezilor, ce răspund şi de proiectarea autostrăzii, li s-a cerut o alternativă. Prima prezentată de aceştia presupunea construirea unor viaducte sau tuneluri în zonă pentru ocolirea vestigiilor, variantă care ar fi dus la dublarea preţului. A doua soluţie prezentată presupune mutarea celor 14 km mai la sud de actualul traseu, cu consecinţa lungirii traseului cu un km. În toamna anului trecut, conducerea Companiei de Autostrăzi a aprobat studiul de fezabilitate pe a doua variantă. Totodată, francezii au prezentat şi nota de plată.
O creştere a valorii finale a contractului cu 35 milioane de lei, de la suma licitată de 635 milioane lei, fără TVA, la 670 milioane lei. Majorarea ar reprezenta proiectul, costul kilometrului în plus, realizarea un