În spatele unora dintre cele mai cunoscute şi în acelaşi timp exclusiviste branduri franţuzeşti stau de cele mai multe ori afaceri de familie, scrie cotidianul britanic The Guardian.
Cele mai reuşite afaceri din Franţa sunt şi exemple ale "capitalismului de familie", începând cu descendenţii "dinastiilor" Pernod şi Ricard, care deţin al doilea cel mai mare grup de pe piaţa mondială de băuturi alcoolice, şi continuând cu Bernard Arnault care a fondat LVMH (Moët Hennessy Louis Vuiton), care deţine branduri precum şampania Krug şi poşetele Fendi. Grupul PPR, care are în portofoliu brandurile de lux Gucci şi Yves Saint Laurent, este condus de François-Henri Pinault, fiul fondatorului François Pinault.
Dacă mai mult de jumătate din companiile din Europa sunt controlate de familii, în Franţa proporţia acestora ajunge la aproape 65%. În Marea Britanie, procentul este semnificativ mai mic, de 25%.
"Suntem de părere că familiile sunt mai ataşate de interesele unei corporaţii faţă de acţionarii din exterior", spun analiştii de la firma de cercetare Oddo Asset Management, care au observat că companiile listate, dar controlate de familii au o evoluţie mai bună pe bursă decât rivalele lor. "Când sunt în joc banii tăi, eşti atent la modul în care îi înmulţeşti. Companiile în familie sunt mai atente şi în ceea ce priveşte datoriile: preferă să autofinanţeze creşterea profiturilor sau să solidifice capitalul".
Bernard Charlès, director executiv al companiei Dassault Systèmes, divizie a gigantului care produce avioane şi software care a fost fondat de industriaşul Serge Dassault, nu este şovăitor când vine vorba despre beneficiile de a avea familia alături de el în afacere.
"Dacă nu am fi avut o structură de acest tip a acţionariatului, cred că Dassault Systèmes ar fi acum în mâini străine. În industria hi-tech, fuziunile şi achiziţiile au l