Franţa a început construcţia unui canal care va lega Parisul de Dunkirk (Canalul Mânecii) şi astfel de porturile din nordul Europei. După patru ani de tărăgănări, preşedintele Nicolas Sarkozy a dat undă verde proiectului în valoare de peste 4,5 miliarde de euro.
Canalul Sena-Europa de Nord, numit de presă ,,Canalul Secolului", va avea o lungime de 106 kilometri şi o lăţime de 54 de metri, cam cât un stadion. Ruta care leagă fluvial Sena de râul Schelde va permite ambarcaţiunilor cu tonaj mare să ajungă de la Paris la Londra, de exemplu. Canalul Sena-Schelde (râu care trece prin Franţa, Belgia, Olanda şi se varsă în Marea Nordului) va crea legături cu Rinul şi cu Dunărea, fiind o cale de acces şi spre Europa de Est, şi Marea Neagră, arată documentele companiei naţionale franceze de transport fluvial (VNF).
Proiect în Premieră
Proiectul în parteneriat public-privat există de mai mulţi ani, dar acum - când alte ţări abia fac faţă crizei economice - Parisul a găsit finanţare pentru el. ,,Cel puţin 97% din banii necesari canalului sunt deja disponibili", a declarat preşedintele Sarkozy la inaugurarea lucrărilor de construcţie a canalului. ,,Este fantastic, pentru că Franţa nu a mai construit canale de navigaţie de la sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial", a subliniat liderul francez. „Acest proiect va aşeza Parisul în inima Europei. Este uimitor cum reţeaua fluvială franceză a fost izolată atâta vreme de centrul continentului. Răspunsul corect al unei ţări la criza economică nu ar trebui să fie impunerea unor restricţii financiare. Dimpotrivă, răspunsul corect sunt investiţiile", a mai spus Nicolas Sarkozy.
,,Supercanalul" este cel mai mare proiect european de transport fluvial din ultimele trei decenii. Costurile sunt împărţite de statul francez (900 de milioane de euro), Uniunea Europeană (333 de milioane de euro), porturil