După ce anul trecut echipa de la Black Sea Wreck Divers a descoperit submarinul SC-213, care în 1942 a lovit vasul Struma, în urmă cu puţin timp, aceeaşi echipă a „ieşit" la suprafaţă cu câteva vestigii. Scafandrii au măsurat şi cercetat, în măsura în care s-a putut, o epavă din lemn aflată în zona Eforie Sud, veche de aproape 200 de ani
Pe lângă experienţa proprie pe care aceştia au trăit-o în adâncuri, ei au şi filmat şi măsurat epava distrusă de valuri şi de trecerea timpului
La acest moment, epava se află pe un fund pietros al mării, într-o stare avansată de degradare, şi se mai poate vedea doar o parte din scheletul navei, realizat din lemn masiv, precum şi bucăţi din bordaj, placat cu tablă metalică. Carena are o grosime medie de opt centimetri.
Pe alocuri, din părţile de lemn ies la iveală cuie metalice, realizate probabil din bronz sau cupru, cu lungimi de aproape opt centimetri. Aproximativ la cinci metri de unul dintre capete se afla un cui mare de bronz, folosit probabil la susţinerea catargului. Lemnul din care este construita nava, chiar dacă se află într-o avansată stare de degradare, este de o fineţe aparte. Aşa cum ne-au spus cei care au fost în adâncuri, citând specialiştii în domeniu, nava ar avea o vechime de peste două sute de ani. Teoretic, cea mai recentă datare ar putea fi din perioada Războiului Crimeei, însă nu este exclus ca nava să dateze din perioada medievală. Luând în considerare faptul că are o lungime de 20 de metri, dar şi poziţionarea catargului în partea dinspre pupă, se poate vorbi aici despre un posibil pânzar moldovenesc, ambarcaţiune foarte des întâlnită în zona ţărmurilor, dar şi pe râurile interioare. Concluziile referitoare la ce a găsit echipa de lucru la faţa locului, pe fundul mării, au fost elaborate împreună cu specialiştii de la Muzeul Marinei.
„Nu există în istorie un astfel de reper"
C