Periferic de Bogdan George Apetri, a doua premieră românească importantă din 2011, aduce o bine-venită gură de aer proaspăt în cinematografia autohtonă. L-am cunoscut pe regizorul Bogdan George Apetri, şcolit într-ale artei cinematografice în SUA (Columbia University, New York), prin scurtmetrajele sale studenţeşti, dintre care O foarte scurtă trilogie a singurătăţii şi Ultima zi din decembrie (ambele din 2006) au fost prezentate de numeroase festivaluri internaţionale. Cineastul, care e şi scenarist, operator, monteur, sound designer sau producător al filmelor sale (dar şi al filmelor unor colegi şi profesori, precum Florin Şerban şi Eric Mendelsohn), mi-a atras atenţia, la vremea respectivă, prin siguranţa regiei şi buna stăpînire a meşteşugului, prin universul tematic (scurtmetrajele abordau, în diverse registre şi stiluri, însingurarea, cea mai gravă maladie a spiritului contemporan) şi construcţia elaborată (structuri simetrice, cu paralelisme, finaluri închise şi circulare sau climaxuri dublate). L-am redescoperit pe regizor la începutul lunii februarie, la Festivalul Internaţional de Film de la Göteborg. Acolo, în cadrul unui program special „Romanian New Wave“, fusese programat şiPeriferic (întîlnit prin festivaluri şi ca Outbound), lungmetrajul de debut al lui Bogdan George Apetri. Filmul avea multe lucruri în comun cu scurtmetrajele sale: protagonistul însingurat (prin forţa împrejurărilor), construcţia complexă, gradaţia tensiunii, regia eficace. Iar acum, după două luni, cînd Periferic intră în sfîrşit pe marile ecrane româneşti, filmul are deja o listă lungă de selecţii şi premii la alte festivaluri importante din întreaga lume (Locarno, Varşovia, Salonic, Viena, Cairo, Mar del Plata, Toronto, Namur, Cottbus, Ciudad de México, Angers, Hong Kong, Rotterdam, „New Directors/New Films“ New York, Vilnius etc.).O zi din viaţa Matildei Lazăr Matilda are