Întârzieri de proiectare, întârzieri în obţinerea autorizaţiei de construire sau avansuri nejustificate. Sunt doar câteva dintre motivele pentru care Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi din România (CNADNR) cere constructorilor de pe piaţa locală penalităţi impresionante.
Colas SA se numără printre companiile cărora autorităţile le impută cele mai mari sume de bani. Pentru oprirea lucrărilor de către Inspectoratul de Stat în Construcţii pe tronsonul Cernavodă-Medgidia al Autostrăzii Soarelui, CNADNR solicită penalităţi de 13.200.000 de lei (circa 3,1 milioane de euro), potrivit datelor furnizate de companie la solicitarea gândul. Ministerul solicită aceluiaşi constructor încă 6.403.290 de lei (aproximativ 1,5 milioane de euro) pentru neîndeplinirea obligaţiilor de expropriere în cazul aceluiaşi proiect.
Penalităţi şi mai mari, de 15.950.000 de lei (3,8 milioane de euro) şi de 31.700.000 de lei (7,5 milioane de euro), cere statul român francezilor de la Colas pentru întârzierea proiectării variantei alternative, respectiv pentru întârziere în obţinerea autorizaţiei de construire în cazul tronsonului de autostradă dintre Cernavodă şi Medgidia.
Şi varianta de ocolire a municipiului Constanţa este un proiect cu probleme. CNADNR motivează pretenţiile sale financiare de 52.000.000 de lei (12,3 milioane de euro) faţă de FCC Construccion şi Astaldi prin "notificarea emisă pentru relocare de utilităţi ce necesită terenuri suplimentare". Toate aceste penalităţi sunt în prezent în stadiul în care au fost solicitate şi se află în curs de evaluare de către consultanţii proiectelor.
Diferit stau lucrurile în cazul constructorului Astaldi, care a contractat proiectarea şi reabilitarea DN 79 Arad-Oradea, km 4+250 - km 107+745 şi ale cărui penalităţi au fost deja facturate. Valoarea acestora se ridică la 6.306.038 de lei (1,5 milioane de euro), plus 3