La începutul săptămânii, într-o staţie din Prahova, hoţii au furat 30 de relee dintr-un tablou care gestiona instalaţia de semnalizare. Pe piaţă, \"prada\" ar fi fost valorificată pe câţiva zeci de lei. Anul trecut au fost înregistrate 2.802 de furturi, aproape dublu faţă de 2009. Sursa: CODRIN PRISECARU
La începutul aceste săptămâni, 39 de trenuri care aveau traseu prin gara Cricov, o localitate din judeţul Prahova, au fost nevoite să meargă cu viteza melcului. Călătorii au aşteptat mai bine de o oră în câmp. E scenariul absurd care se întâmplă zilnic pe căile ferate din România. Potrivit statististicilor CFR, dacă se calculează o medie a furturilor de anul trecut, au fost câte şapte în fiecare zi. De vină sunt hoţii de fier vechi, iar miza furtului, care aproape paralizează mersul trenurilor, nu se ridică la mai mult de câteva zeci de lei. Însă, pentru CFR, paguba e de ordinul milioanelor de euro.
Potrivit oficialilor de la Căile Ferate, anul trecut au fost înregistrate 2.802 de furturi. Dintre acestea, 1996 au fost furturi de la instalaţii (cabluri de alimentare, sisteme de semnalizare, cabluri de telecomunicaţii) şi 806 de la de linii (şine de traverse înlocuite, buloane, plăci metalice de prindere). În total, paguba estimată de CFR se ridică la peste 18,5 milioane de lei, adică aproximativ 4,3 milioane de euro. Aproape dublu faţă de ce spune aceeaşi statistică din 2009, când au fost 1.335 de cazuri şi o pagubă de 2,3 milioane de euro.
Un singur furt, întârzieri de 2.400 de minute
Luni, de exemplu, între gările Cricov şi Inoteşti din judeţul Prahova au dispărut în jur de 30 de relee de la un panou de semnalizare. S-a întâmplat seara, iar la prânz, în jurul orei 14.00, meseriaşii de la CFR încă lucrau să repună în funcţiune sistemul de semnalizare. Cumulat, cele 39 de trenuri au avut întârzieri de 2.400 de minute, adică