Mai bine reguli stricte decat riscul de a se instaura haosul - asa a inceput birocratia si, de-a lungul timpului, s-a demonstrat mult mai periculoasa decat haosul insusi.
Totul este incetinit, iar drumul de la gasirea unei solutii pentru o problema pana la implementarea ei poate fi atat de lung incat datele sa se schimbe si solutia sa nu mai poata fi aplicata.
Exista insa cateva semne, prezentate de Forbes, care iti pot indica faptul ca firma ta a fost "infectata". Iar daca reactionezi promt, ai putea avea sanse sa indepartezi "cancerul".
Intotdeauna e responsabilitatea altcuiva
Cand o firma este la inceput, toata lumea face de toate. Nimeni nu intreaba "cine e responsabil pentru ..." si toata lumea participa la gasirea de solutii pentru o problema.
Asta nu se intampla cand virusul biocratiei a atacat sistemul. Atunci apar oameni cu specializari exacte si functii din ce in ce mai pompoase, formandu-se zeci de trepte ierarhice, iar problemele ajung nici macar sa nu mai fie semnalate, pentru ca fiecare considera ca e treaba altcuiva sa faca asta.
Ca un exemplu al efectelor birocratiei si modificarilor la nivel de mentalitate, in 1964, o femeie pe nume Kitty Genovese a fost injunghiata mortal langa casa ei din Kew Gardens, din Queens, New York. Ceea ce face evenimentul si mai oribil este faptul ca sute de oameni din apartamentele din jur au auzit-o pe femeie tipand, insa nimeni nu a facut nimic.
Psihologi care au studiat cazul si i-au intervievat pe locuitorii din Kew Gardens au descoperit ca nimeni nu a sunat la politiei pentru ca fiecare a presupus ca altcineva a facut-o deja. La fel se paseaza responsabilitatea si intr-o companie.
Aratatul cu degetul catre altul
Si desigur ca nu e o aparare buna doar sa spui ca altcineva trebuia sa faca ce n-ai facut tu. Trebuie