Publicul meloman din Timişoara va avea ocazia să asculte în seara de vineri, 15 aprilie, un program integral de muzică barocă.
După Şostakovici, Prokofiev, Franck, Beethoven şi Mahler, este binevenit acest vocal-simfonic ce cuprinde lucrări reprezentative din creaţia lui Giovanni Battista Pergolesi şi Giuseppe Tartini. Maestrul Gheorghe Costin, dirijorul concertului, ne propune să ascultăm Concertul pentru vioară şi orchestră de coarde în si bemol major, de Pergolesi, Sonata pentru vioară şi orchestră în sol minor „Trilul Diavolului”, de Tartini (orchestraţia aparţine lui Albert Markov, în original – pentru vioară şi pian) şi, în final, Stabat Mater pentru solişti, cor şi orchestră, de Pergolesi.
Acest compozitor italian născut în 1710, asemuit de unii cu Mozart, nu numai pentru viaţa sa foarte scurtă, doar 26 de ani, dar şi pentru talentul său muzical, a compus opere, muzică de cameră, lucrări concertante şi muzică sacră. Există multe lucrări muzicale care îi poartă numele, greu de crezut că le-ar fi putut scrie în scurta sa viaţă. Explicaţia ar fi că, fiind mereu cerute lucrări de Pergolesi, unii editori ar fi pus numele său pe diferite compoziţii anonime.
Cele două lucrări pe care le vom asculta pe scena Sălii Capitol sunt originale, fără nicio îndoială. Amprenta măiestriei sale este vizibilă în concertul de vioară. Alcătuită din trei mişcări contrastante, lucrarea oferă expresie orchestrei de coarde, ne prezintă o reuşită parte a doua bazată pe un ritm de siciliană şi – poate cel mai important – o partitură plină de virtuozitate şi strălucire a viorii soliste.
Concertul va fi interpretat de violonistul Florin Ionescu Galaţi, care va fi şi protagonistul următoarei lucrări concertante, „Trilul Diavolului”, de Tartini. La geneza acestei sonate ar sta un vis pe care Tartini l-a povestit astronomului Jérôme Lalande.