Consumatorii casnici de electricitate nu au nicio şansă să se mute de la o companie la alta, deşi au acest drept din 2007, când piaţa de energie a fost complet liberalizată. În calitate de consumator casnic, un redactor „Adevărul“ a contactat zece furnizori de energie, însă opt dintre ei au refuzat să-i facă o ofertă, aşa cum spune legea.
La 1 iulie 2007, piaţa de electricitate din România a ajuns la majorat: conform legislaţiei, piaţa a fost liberalizată în totalitate, iar de atunci fiecare consumator, inclusiv populaţia, poate să-şi schimbe după pofta inimii compania de utilităţi. Acest lucru este posibil chiar şi tehnic. Dacă, până atunci, furnizorul de energie era şi distribuitor (operator al reţelei din zonă), din iulie 2007 cele două activităţi s-au despărţit şi au rezultat două companii diferite. Acest lucru înseamnă că orice furnizor poate folosi o reţea de distribuţie pentru a livra electricitate oricărui client din ţară.
Cine a împiedicat deschiderea pieţei
Toate aceste afirmaţii sunt valabile însă doar în teorie, pentru că, deşi au trecut patru ani de atunci, niciun consumator casnic nu a ales o altă companie de energie. Motivul invocat de fiecare dată de autorităţi când vine vorba de acest eşec al deschiderii pieţei este faptul că schimbarea furnizorului înseamnă ieşirea consumatorului din piaţa reglementată, unde tarifele sunt cu cel puţin 25% mai mici decât cele de pe piaţa concurenţială, fiind stabilite de Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE).
Un redactor „Adevărul", consumator casnic de energie din Bucureşti, abonat la Enel (fosta Electrica Muntenia Sud), a vrut să-şi schimbe furnizorul. Aşa cum a fost îndrumat pe website-ul ANRE, primul pas pe care l-a făcut a fost să contacteze mai mulţi furnizori, pentru a obţine oferte pe care să le compare. Furnizorul este obligat, potrivit legii, să îi co