Misiunile desfăşurate în Libia ar putea avea drept urmare o creştere a vânzărilor de avioane Typhoon ale Eurofighter, instituirea unei zone de interdicţie militară împotriva lui Muammar Gadhafi dând acestui tip de aparate şansa de a-şi dovedi calităţile pentru prima dată într-un conflict, scrie Bloomberg.
Aparatul Typhoon, care are un preţ de 106 mil. dolari, este construit de BAE, Finmeccanica şi EADS, şi-a desfăşurat prima misiune de luptă de la lansare în cadrul forţelor aeriene britanice pe 21 martie, iar mai multe astfel de aparate sunt acum staţionate în Italia, a declarat Marco Valerio Bonelli, purtător de cuvânt al Eurofihter.
Eurofighter concurează cu aparate ca Rafale al Dassault Aviation, care a participat de asemenea la misiuni în Libia după ce a fost implicat în misiuni de zbor în Afganistan din 2002, şi Gripen al Saab, care nu a fost încă testat în luptă. Gripen este fabricat în Suedia, ţară al cărei guvern a anunţat că s-ar putea implica în conflictul din Libia.
Cele trei aparate se numără alături de aeronava F/A-18 E/F Super Hornet al Boeing, de modelul F16 Fighting Falcon al Lockheed Martin şi MiG-35 printre modelele care concurează pentru o comandă de 126 de avioane ce urmează să fie lansată de India. Peste 260 de aparate Typhoon sunt acum utilizate de forţele aeriene britanice şi de cele din ţări ca Germania, Italia şi Spania, precum şi în Austria şi Arabia Saudită. Utilizarea acestuia de către forţele de coaliţie într-un mediu de luptă reprezintă un test vital pentru această aeronavă, potrivit lui Bonelli.
"Interoperabilitatea este foarte importantă pentru aparatele de luptă pentru că acestea transmit date între ele, în special în operaţiuni ca aceasta", adaugă Bonelli.
Misiunile din Libia au demonstrat de asemenea "reacţia rapidă a aparatului". Totuşi, potrivit ministrului britanic al apărării, aparatele iau în v