Taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia comunitară, întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României, a decis Curtea de Justiţiei a Comunităţilor Europene.
Oficialii Curţii de Justiţiei a Comunităţilor Europene spun că legea prin care s-a introdus taxa de poluare la prima înmatriculare are efectul de a descuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre, după cum se arăta într-un comunicat de presă al acestei instituţii, dat publicităţii în 7 aprilie.
Punctul de vedere al Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judecă un proces în care un român a dat în judecată statul, întrucât a considerat că taxa de primă înmatriculare este ilegală, anunţă Mediafax. Magistraţii sibieni au vrut să afle de la Curtea de Justiţiei de la Luxemburg dacă taxa contravine sau nu legislaţiei europene. “Această interdicţie caută să garanteze neutralitatea totală a sistemului intern de taxe din punct de vedere al concurenţei între produsele autohtone şi cele importate”, motivează reprezentanţii Curţii de Justiţiei a Comunităţilor Europene.
Deşi constată că sistemul de taxare introdus de România nu face vreo diferenţă explicită între statutul maşinilor în funcţie de provenienţa lor sau de naţionalitatea proprietarului, nefiind astfel o discriminare directă, C.J.C.E. apreciază că taxa poate fi discriminatorie indirect, având în vedere efectele pe care le produce.
Deşi U.E. nu împiedică statele membre să introducă noi taxe, legislaţia europeană obligă ţările membre să aleagă şi să aranjeze sistemul de taxe, astfel încât acestea să nu aibă efectul de a promova vânzările auto second-hand din piaţa autohtonă, astfel descurajând importul de maşini similare.
Ofi