Care este condiţia jurnalistului într-un secol dominat de noile tehnologii? Ce nevoie avem de standarde etice în această profesie? Şi, până la urmă, unde se îndreaptă jurnalismul? Sunt câteva dintre întrebările la care a răspuns profesorul american de jurnalism Jerome Aumente într-o întâlnire cu 30 de reprezentanţi ai mass-media autohtone organizată, luni, de Ambasada Statelor Unite la Bucureşti.
"Peisajul media la nivel global poate fi comparat cu Japonia după cutremur şi tsunami. În SUA, unul din fiecare trei jurnalişti a rămas fără serviciu în ultimul deceniu după ce jumătate din fondurile obţinute din publicitate au fost tăiate", a atras atenţia, în deschiderea expunerii sale, profesorul Aumente.
Unde fuge publicul?
Fost jurnalist în presa scrisă de peste Ocean, Jerome Aumente a precizat că îşi pune foarte des întrebarea "de ce renunţă publicul la materialele jurnalistice?". Principalul său răspuns: "Cititorii de presă au început, odată cu anul 2000, să se orienteze către noile tehnologii. Acum 10 ani, internetul devenise deja o preocupare certă pentru mulţi. În prezent, diversele gadget-uri şi tablete electronice captează şi ele atenţia potenţialilor cititori".
În Statele Unite, procentul celor care folosesc internetul depăşeşte 80 la sută din totalul populaţiei active. Cam tot atâţia utilizează telefoanele inteligente.
Jurnalişti multitasking
Această realitate obligă jurnaliştii la mai multe eforturi de adaptare, a subliniat Jermoe Aumente. În primul rând, a menţionat acesta, jurnaliştii trebuie să se acomodeze cât mai repede cum lucrul în mediul online. În SUA, trecerea de la jurnalismul clasic spre cel pe web s-a produs deja, iar 2010 a fost primul an în care publicul american în căutare de ştiri s-a îndreptat în primul rând către online . Apoi - a adăugat profesorul Aumente - jurnaliştii au obligaţia să activeze ca generali