Tinere, țara te vrea rasist, homofob, șovin, intolerant religios și ostil democrației…
Educația din România este nu doar cronic subfinanțată, nu doar bulversată de schimbări repetate, ci și rău construită ca obiective și arhitectură a programei.
Am fost invitat în diverse licee din București să particip la dezbateri cu elevii prilejuite de difuzarea unor filme pe teme de mediu sau să vorbesc despre democrație. Mulți dintre ei se dovedesc a fi inteligenți și fac observații sau pun întrebări pertinente. Sunt interesați de informații noi și au disponibilitatea de a cunoaște și înțelege mai bine lumea din jurul lor. Am observat însă că aveau mari dificultăți în a preciza care sunt drepturile lor și mi-au mărturist că nu se învață nimic în școală despre acestea și despre democrație.
Studiul Fundației Soros dat recent publicității confirmă cu cifre relevante ceea ce era binecunoscut celor preocupați de funcționarea defectuoasă a sistemul educațional din România: acesta nu îi ajută pe elevi să devină cetățeni, adică persoane conștiente de drepturile lor și ale semenilor, cu bune instincte democratice, și informate cu privire la funcționarea instituțiilor statului. Dimpotrivă, scolile din România nu cultivă responsabilitatea, toleranța, spiritul scritic și libertatea de conștiință. Sistemul educațional, în ansamblul său, îi lasă pe elevi pradă unor concepții contrare celor necesare unei societăți deschise.
Iată câteva date absolut șocante pentu o țară membră a Uniunii Europene, prezentate în studiul Fundației Soros intitulat “Implicarea civică şi politică a tinerilor”:
Trei sferturi dintre tineri nu vor să aibă ca vecini persoane de altă orientare sexuală. 60% au repulsie faţă de persoanele bolnave de SIDA şi faţă de romi. 40% și-ar dori un regim militar, iar aproximativ o treime dintre tineri îi resping pe maghiari, musulmani şi evrei şi nu prea ag