Deşi postul în sine, ca exerciţiu de credinţă creştin, ar trebui să fie în primul rând spiritual, presupunând eliberarea de gânduri şi stări de spirit negative, el se rezumă deseori la componenta strict alimentară, devenind un soi de cură de slăbire şi, eventual, detoxifiere.
Mai nou, deşi ar trebui să se concentreze pe componenta spirituală a acestei perioade, sunt foarte mulţi cei care sunt exclusiv preocupaţi de regimul alimentar, căutând să “trişeze”, cu tot felul de surogate care imită, în diverse forme, componenta de bază a regimului alimentar neaoş : carnea. Aşa s-au născut şi au beneficiat de un succes neaşteptat crenvurştii de soia, pateul vegetal, hamburgerii de post, chiftelele din şrot de soia, şi lista ar putea continua. Toate acestea, în accepţiunea Bisericii, nu sunt, însă, alimente de post, spre dezamăgirea celor care în această perioadă se îmbuibă cu imitaţii de carne.
Extrema postului, rezumată doar la componenta alimentară, este prezentată de unul din site-urile intitulate “de spiritualitate” – www.elixir.ro, care prezintă un soi de top al campionilor postului negru. E vorba de “fiinţe care au integrat armonios postul în viaţa spirituală, astfel încât au ajuns să renunţe complet la hrană, trăind în post total continuu, fără să le fie afectată sănătatea sau vitalitatea”.
În cazul Teresei Neumann, aceasta, “într-o convorbire cu yoghinul Paramahamsa Yogananda, a confirmat teoria acestuia că corpul fizic este în stare să se hrănească cu particule fotonice de lumină, cu energia pranică sau biotronii, cum mai sunt numiţi. Terese Neumann fiind cunoscută şi datorită stigmatelor sale, din anul 1922 nu a mai pus hrană în gură, iar din 1926 nu a mai băut nici apă. Cu toate acestea, ţăranca din Konnersreuth a lucrat zi de zi la câmp, dormind două ore pe noapte, până în momentul morţii sale, 1962. Ea a