„Adevărul literar şi artistic“ pătrunde în culisele proiectelor câştigătoare la cea de-a doua sesiune a concursului de proiecte cinematografice organizat pe anul 2010 de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC). Pe lista câştigătorilor se găsesc nume de regizori care nu s-au aflat până acum în „graţiile“ instituţiei, din toate generaţiile de creatori.
Sinopsisurile proiectelor care au reuşit să câştige încrederea Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) sunt dintre cele mai variate: ele îmbină observaţia socială şi minimalismul narativ, care au devenit o „marcă înregistrată" a Noului Val Cinematografic, cu propensiunea spre deschideri (pseudo-)spirituale, spre metaforizare şi simbolismul rezultat din lecturi de tinereţe nedigerate, proprii cineaştilor din generaţiile mai vechi.
Totodată, la această sesiune, CNC-ului par a-i fi „făcut cu ochiul" coproducţiile, cu italieni sau cu spanioli, girate însă de case de producţie româneşti (Mandragora şi Strada), pentru că nu mai puţin de trei dintre proiectele câştigătoare la secţiunea ficţiune lungmetraj - cea mai importantă şi „bănoasă" a concursului (5,5 milioane de lei este suma alocată de CNC pentru proiectele de lungmetraj ficţiune) - sunt făcute împreună cu străinii (iar două şi regizate de aceştia). În această situaţie se află cele două proiecte produse de Bobby Păunescu, prin Mandragora - „Diaz" (în regia proprie) şi „Itaker" - şi cel produs de Cătălin Mitulescu, prin Strada Film - „Noaptea vine în India", plus proiectul lui Paul Negoescu de la debut şi documentarele „Crulic" al Ancăi Damian şi „Peţitorul", scenarizat şi produs de Florin Iepan.
Infuzie de tinereţe la debut
La o primă privire, dintre cele şapte proiecte de lungmetraj câştigătoare, se remarcă prezenţa unor nume de regizori mai puţin rulate până acum, aflaţi cu această ocazie la al doilea film: Bobby Păunescu (