Germania şi-a depăşit rivalii europeni în cursa pentru piaţa de desfacere chineză, iar exporturile germane cu destinaţia China au luat locul celor către Statele Unite, astfel încât gigantul asiatic a devenit la sfârşitul anului trecut cel mai mare partener comercial din afara Europei al Germaniei, scrie Bloomberg.
"Acesta este un punct de cotitură în istoria economică a Germaniei", spune Andreas Rees, economist-şef al diviziei de investiţii din cadrul UniCredit din München. "China ar putea deveni până în 2015 cea mai mare piaţă de export" pentru Germania, mai spune el.
Dacă începând cu al Doilea Război Mondial Statele Unite au fost pentru Germania cel mai important partener comercial situat în afara Europei, fapt care a transformat Germania într-un pilon de stabilitate politică şi economică pentru Vest, în prezent, piaţa emergentă chineză a devenit mai atractivă pentru exporturile germane de maşini, bunuri de consum şi maşini de lux.
"Motoul acestui deceniu este acela că milioane de chinezi vor să trăiască precum europenii", spune Herbert Perus, analist al Raiffeisen Capital Management din Viena. "Produsele «made in Germany» vor fi foarte puternice pe această piaţă", adaugă el. În decembrie 2010, Germania a exportat în China şi Hong Kong bunuri în valoare de 5,4 mld. euro, mai mult decât în SUA, unde valoarea bunurilor exportate s-a ridicat la 5,3 mld. euro.
Volumul de exporturi către China a fost în 2010 aproximativ 5,6% din totalul exporturilor Germaniei, analiştii de la Société Générale estimând că acesta va ajunge la 15% până în anul 2020. "Dacă nu ar fi fost China, germanii ar fi simţit strâmtorarea (crizei - n. red.). Aşa se explică de ce Germania a rămas neafectată de dificultăţile cu care se confruntă economiile periferice din zona euro", spune Niall Ferguson, profesor de istorie la Universitatea Harvard.
P