Rememorând cu vizibilă plăcere un proiect unic în cultura română, călătoria iniţiatică „Odiseea 2001”, desfăşurată sub emblema „Memoria şi marea”, unul dintre cei mai importanţi creatori de teatru din România secolului XX vorbeşte despre un turneu de poveste în zona mediteraneană, care în ţara natală a spectacolului a avut ecouri palide. Retrasă din zona activă a teatrului românesc, regizoarea Cătălina Buzoianu (căreia îi urăm „La mulţi ani” pentru data de 13 aprilie) priveşte în urmă cu seninătatea artistului mulţumit că a făcut tot ce a vrut. Dacă starea de sănătate îi va permite, va merge la vară în Marsilia, ca să monteze trei spectacole.
Un interviu realizat de Dana Ionescu pentru Yorick.ro
- Ideea a venit cu doi înainte, în 1999, la o întâlnire a Institutului Internaţional de Teatru Mediteranean din Franţa. A fost ideea lui Richard Martin, directorul Teatrului Toursky din Marsilia. Teatrul L.S. Bulandra avusese peste 14 turnee la Marsilia, de cele mai multe ori cu spectacolele mele. Ne simţiserăm foarte bine acolo, iar criticii reacţionaseră pozitiv. Richard Martin a propus să fac eu spectacolul acesta, dar nu toată lumea a fost de acord, fiindcă în Uniunea Teatrelor din Europa erau reprezentate multe ţări şi fiecare voia să aducă un regizor autohton. Însă eu făcut un workshop la Teatrul L.S. Bulandra, la care au participat şi cei de la Institutul Internaţional de Teatru Mediteranean, le-a plăcut şi au hotărât să regizez eu spectacolul plănuit, pornind de la ideile prezentate în workshop. Pe de altă parte, colaborasem mult cu această instituţie şi în Spania, inclusiv la Barcelona şi la Madrid, unde am fost cu destule producţii din România. Eram în foarte bune relaţii cu José Monleon, preşedintele Institutului Internaţional de Teatru Mediteranean, profesor universitar şi cel mai important critic de teatru din Spania. El a insistat să fac eu