Firmele din România care se ocupă cu transportul intern şi internaţional de marfă se plâng de două mari probleme: preţul motorinei şi cursul valutar. În 2010, preţul combustibilului a crescut cu 30 la sută, iar în acest an s-au înregistrat până acum alte şase scumpiri. Din totalul costurilor de transport, procentul ocupat de cheltuielile cu combustibilul este de 40 la sută, cel mai ridicat din Europa, România fiind la acest capitol egala Bulgariei.
Dar nu nivelul preţului la motorină şi cel al monedei euro ar fi marea problemă a transportatorilor români, ci fluctuaţiile lor. „Orice schimbare ne influenţează costurile directe. Inerţia pieţei este foarte mare şi ne este extrem de greu să susţinem aceste costuri. Marja de profit este foarte mică în acest caz, 3-5%. Ar fi mult mai bine să existe o constanţă, să rămânem mai mult timp la un nivel pentru a ne calcula corect costurile, pentru a putea reacţiona pe termen lung în raport şi cu clienţii“, susţine Mircea Mureşan, director general logistic la EVW Holding. Preţul motorinei la noi este acelaşi ca şi în Olanda, însă, în România, creşterea lui a dus la mărirea cu 17 la sută a preţului transporturilor, faţă de 12 la sută cu cât s-a mărit în Olanda, din acelaşi motiv.
„Preţul motorinei ne omoară pe toţi“
Situaţia de la nivel naţional se răsfrânge şi asupra transportatorilor din Dolj. În acest judeţ există 527 de firme de transport mărfuri şi 2.143 de maşini, conform datelor de la Autoritatea Rutieră Română (ARR). Iar preţul motorinei „ne omoară pe toţi“. „Nu pot să stabilească un nivel şi să rămână aşa mai mult timp? Nu poţi să faci un contract din cauza fluctuaţiei preţului la motorină! Taxele nu s-au mărit, dar motorina ne omoară pe toţi“, a spus Dorin Rogojinaru, patronul SC Sincrotrans, firmă specializată mai mult pe transportul frigorific şi care deţine 50 de camioane. Acesta susţine că