Odiseea imobiliară a grupului italian Pirelli, cunoscut în România mai mult pentru anvelopele şi calendarele pe care le produce, a fost scurtă, dar edificatoare pentru parcursul pe care l-a urmat piaţa românească după spargerea „balonului“ imobiliar.
Atraşi de potenţialul unei pieţe în dezvoltare, care a reuşit să facă milionari „peste noapte“ o serie de samsari imobiliari, italienii de la Pirelli au pus piciorul în România acum trei ani cu gândul de a deveni liderii pieţei imobiliare.
„Pirelli a intrat în România în perioada de vârf a pieţe imobiliare, moment în care orice plan de afaceri făceai, să spunem pentru un ansamblu rezidenţial, nu ieşeai la un preţ de vânzare mai mic de 1.200 de euro/mp“, povesteşte într-un interviu acordat Capital Giacinto Oriolo, fostul manager al biroului local Pirelli RE, divizia imobiliară a grupului italian.
Piaţa era atât de efervescentă, încât odată identificată o oportunitate trebuia profitat de ea pe loc, pentru că în secunda următoare dispărea în favoarea unui investitor concurent, îşi aminteşte Orilolo. Primul pas făcut după deschiderea biroului din România a fost încheierea unui parteneriat cu UniCredit Ţiriac Group şi planificarea dezvoltării a circa 3.000 de apartamente.
Fiind parte a unui grup instituţional, fiecare activitate întreprinsă trebuia justificată în faţa unor acţionari exigenţi, cerinţă care s-a dovedit mai târziu salvatoare.
Retragere la timp
Compania a început să analizeze o serie de terenuri, atât în Bucureşti, cât şi în principalele oraşe din provincie, şi a semnat nişte opţiuni de cumpărare pentru câteva dintre aceste loturi. Planurile Pirelli RE au fost rapid date peste cap la apariţia semnalelor de instabilitate pe care le primeau de la compania-mamă din Italia. Răsfrângerea situaţiei de criză prin care treceau pieţele vestice şi asupra ţărilor emergente din estul co