Companiile din România şi-au schimbat comportamentul ca urmare a crizei financiare, solicitând firmelor de leasing finanţări în special pentru active care influenţează activitatea desfăşurată, în detrimentul achiziţiei de autoturisme pentru uz personal, potrivit Raiffeisen Leasing.
"Dacă până în 2009 interesul era în egală măsură pentru finanţarea unei maşini de uz personal şi poate pentru încă două-trei camioane cu care să facă afacerea, acum tendinţa este de soluţionare a nevoilor de finanţare exclusiv pentru active care influenţează activitatea companiei", a declarat Felix Daniliuc, şeful Raiffeisen Leasing. El a arătat că se observă din ce în ce mai multe planuri de afaceri realiste, ceea ce reprezintă un element de confort.
"Preponderent solicitările sau interacţiunile pe care le avem cu clienţii indică nevoi de finanţare în zona echipamentelor şi a facilităţilor de susţinere a activităţii în infrastructură, echipamente medicale şi agricultură. Acestea sunt şi zone pe care ne propunem să le finanţăm în acest an", a spus Daniliuc.
El a menţionat că Raiffeisen Leasing vrea să finanţeze companiile şi IMM-urile şi nu are ca obiectiv creditarea persoanelor fizice.
"La momentul de faţă persoanele fizice au un grad de îndatorare destul de însemnat, ca atare cred că potenţialul este limitat. Dacă avem o solicitare, vom da curs acesteia, dar acest segment nu reprezintă o ţintă din partea noastră", a spus Daniliuc. El estimează că valoarea pieţei de leasing va creşte la 1,3 mld. euro în acest an, de la 1,12 mld. euro la finele lui 2010.
"Evoluţia pieţei de leasing va depinde de doi factori, respectiv dacă se confirmă estimarea privind o creştere economică de 1,5%, atunci vom vedea un avans de 13-15% al pieţei de leasing şi un al doilea element îl reprezintă faptul că majoritatea companiilor de leasing conştientizează contracţia portofoliul