Spre deosebire de alte festivaluri, la Next spiritul generozitatii se reflecta in si vine inapoi dinspre o selectie de filme, care pare sa li se adreseze voluntarilor. Festivalul de scurt-metraje Next a internalizat conceptul vibratiilor pozitive. De mai multi ani incoace, aplica in organizare modelul voluntariatului, pe care il intelege aproape de esenta lui orientata spre generozitate. Importat din Vest, voluntariatul a avut de surmontat, in cultura politizata spre centru-dreapta, prejudecatile ce aminteau de munca patriotica. Se pare, insa, ca s-au nascut si au crescut, in sfirsit, copiii care nu mai stiu nimic de adunatul cocenilor, o generatie umblata usor pe dinafara, fara experienta vizelor si a conturilor obligatorii la iesirea din tara, generatia care a perceput voluntariatul in intelesul lui vestic. Spre deosebire de alte festivaluri, la Nextspiritulgenerozitatii se reflecta in si vine inapoi dinspre o selectie de filme, care pare sa li se adreseze voluntarilor. Intre publicul care umple (efectiv) salile festivalului si cei care lucreaza neplatiti nu e nici o diferenta. Au aceeasi virsta (cei mai multi au intre 20-28 de ani) si curiozitate pentru niste scurt-metraje, care incearca prea putin sa enunte mari adevaruri, mult mai mult sa aduca noi forme de imagine, montaj si poveste, ceva ce se poate inscrie in fresh, proaspat ca un freshsi nu ca un suc, poate un suc ar fi fost la munca patriotica. Explicatiile critice sint usor de gasit: pentru ca e prima generatie care nu isi aduce aminte de comunism si care poate nu a indurat lipsurile, saracia de atunci, avind si mai putin traume, pe care sa le vineze in filmele de festivaluri. Nu cu mult timp in urma, Alex Leo Serban, fie-i sufletul linistit, scria despre Andrei Ujica si Autobiografia lui Nicolae Ceausescu: "vrei sa ma tragi in locul acela in care eu nu mai vreau sa merg"; si mai curind, in revista New Yor