Recentul test EURONCAP pentru SUV-ul Duster, desfăcut de trustul francez Renault sub marca Dacia, a readus pe tapet o problemă care există încă de la preluarea cu arme şi bagaje a uzinelor Dacia de la Pi-teşti de către marele concern francez. Acesta a ales să distribuie produsele fabricate la Piteşti sub marca Dacia, deşi nu există practic nici o deosebire formală (execuţia este o altă problemă!) între un pro-dus Renault fabricat aiurea şi desfăcut sub brandul Renault şi cel fabricat la Piteşti: design tot francez, tehnologie tot franceză, utilaje tot franceze, management tot francez, distribuţie tot franceză, profit tot francez!
De ce, de pildă, Clio fabricat în Turcia este Renault şi tot un pro-dus Renault, dar fabricat la Piteşti este Dacia?! N-a existat o explicaţie oficială din partea trustului francez. Şi, în lipsa unei motivaţii oficiale, au circulat diferite variante care mai de care mai năstruşnice. În orice caz, menţinerea mărcii Dacia a alimentat amăgelile multora cărora le place să fie aburiţi prin România că Dacia este un produs românesc, având în vedere şi succesele sale la export. Ar fi şi primul şi cel mai important produs românesc de export! Aiureli: Dacia actuală este un produs integral francez fabricat în România. Este un produs tipic pentru zilele noastre al unei multinaţionale - şi anume a uneia de origine franceză, numită Renault -, România fiind doar ţara-gazdă pentru producţie, îndeosebi sub latura de asamblare. Păstrarea mărcii Dacia ca încercare de menţi-nere a pieţei în România avea, even-tual, o justificare din puncul de ve-de-re al trustului Renault doar pe o perioadă scurtă, până schimba totul la Piteşti, dar nu pe termen lung, astfel încât formula „Dacia by Renault" avea de fapt o altă explicaţie!
În cadrul acerbei competiţii internaţionale de pe piaţa de profil, trustul francez a identificat de mult imensul potenţial al