După aproape 100 de ani de la moartea lui Ştefan Luchian (1868-1916), lucrările artistului, considerat, încă din timpul vieţii, "reprezentantul spiritului modern şi pictorul a cărui operă deschidea o nouă epocă în pictura românească" - aşa cum remarca istoricul de artă Theodor Enescu, într-un studiu pe care i l-a consacrat - au avantajul de a reintra în atenţia colecţionarilor şi investitorilor de artă. Mâine, o importantă casă de licitaţii din Bucureşti va pune în vânzare uleiul pe pânză "Pierrot" (50 x 41 cm), semnat de Luchian şi evaluat la 140.000-150.000 euro. "Lucrarea provine din prestigioasa colecţie dr. Coleanu (T.A.P.)", se precizează în catalogul respectivei case de licitaţie, din care extragem câteva comentarii: "Fiind un admirator al operei înnoitoare a lui Nicolae Grigorescu, dar şi un susţinător al artei independente - să nu uităm că a fost unul dintre corifeii "Salonului Independenţilor" din 1896, Ştefan Luchian a militat pentru exprimarea adevărului legat de realitatea înconjurătoare: "Natura nu trebuie (…) să o copiezi, trebuie să lucrezi în felul ei", este un crez prin care Luchian se delimita de realismul prost înţeles al unor contemporani, militând pentru cunoaşterea legilor ascunse ale naturii, pentru redarea structurii formelor…"
Revenind la lucrarea care va intra în licitaţia de mâine, "Pierrot", aceasta face parte din suita celor mai reuşite portrete din creaţia pictorului, "definitoriu pentru armonia dintre surprinderea specificului psihologic al personajului şi echilibrul limbajului plastic". Subiectul - "un personaj din Commedia dell arte, înveşmântat în cunoscutul port alb - îi prilejuieşte autorului o virtuoasă lecţie picturală. Albul strălucitor al veşmântului şi mai ales forma gulerului pun în valoare chipul oval, delicat, al tinerei, modelat în tuşe diafane, sidefii. Deşi anatomia este redată precis, volumetria modelului es