Românii care călătoresc în Ungaria cu maşina sau care tranzitează această ţară trebuie să se pregătească pentru sancţiuni mai severe în cazul în care încalcă regulile de circulaţie. De la 1 iulie intră în vigoare noul Cod Rutier, care prevede amenzi mai mari (aplicabile pe loc) şi chiar reţinerea autovehiculului, fără altă hotărâre scrisă.
Avertismentul aparţine ministerului român al Afacerilor Externe, care îi sfătuieşte pe români să ia aminte la noile dispoziţii legale oficializate la Budapesta. Codul Rutier adoptat de autorităţile de la Budapesta este mai sever cu şoferii care circulă pe drumurile publice fără să poarte centura de siguranţă, cu cei care depăşesc viteza legală (50 de kilometri la oră în localităţi, între 90 şi 110 kilometri la oră în afara localităţilor şi de 130 de kilometri la oră pe autostradă) şi cei care conduc sub influenţa băuturilor alcoolice.
Amenzile pot fi aplicate pe loc, valoarea acestora fiind cuprinsă între 10.000 şi 300.000 de forinţi (respectiv, între 38 şi 1.200 de euro). Asta în timp ce în România se discută pe marginea unui proiect de lege votat de Senat care prevede „îndulcirea” regulilor aplicabile şoferilor.
„Dacă în momentul efectuării unui control rutier se stabileşte că şoferul sau deţinătorul vehiculului are o amendă administrativă neachitată, organele de poliţie vor dispune reţinerea vehiculului. Reprezentantul autorităţii va prezenta în scris în limbile maghiară, engleză, germană şi rusă detaliile referitoare la amenda contravenţională, locul stabilit pentru staţionarea vehiculului şi ruta prin care se poate ajunge acolo”, explică MAE. Numeroşi şoferi români tranzitează anual Ungaria.
Cele mai utilizate rute sunt Italia – Austria – Ungaria – România (920 de kilometri, cu trecere pe lângă Graz, Viena şi Budapesta, punctul de intrare în România fiind Nădlac) şi Italia – Slovenia – Croaţia –