Aşa cum s-a mai întâmplat şi în cazul altor taxe sau impozite a căror implementare sau concepere a fost defectuoasă, taxa de primă înmatriculare a fost declarată nelegală de către Curtea de Justiţie a Comunităţii Europene. Ceea ce înseamnă că în toate instanţele din ţară, în care există procese pentru recuperarea taxei de primă înmatriculare de către cei care au plătit-o, statul va pierde fără drept de apel. În lipsa acestei taxe, însă, Timişul ar putea redeveni, ca înainte de introducerea ei, un cimitir de maşini, în condiţiile în care, oricum, traficul e sufocat de numărul prea mare de autovehicule. Doar anul trecut, o treime din maşinile înmatriculate în Timiş au fost vechituri aduse din spaţiul comunitar.
O decizie obligatorie pentru toate instanţele
Curtea de Justiţie a Comunităţii Europene s-a pronunţat, zilele trecute, în urma solicitării unei instanţe din România, Tribunalul Sibiu, în privinţa taxei de primă înmatriculare, stabilind că această taxare impusă de statul român ar produce un dezavantaj în ceea ce priveşte vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
“Curtea apreciază că legislaţia românească în această materie are ca efect faptul că vehiculele second-hand importate, cu o vechime considerabilă, sunt taxate cu până la 30% din valoarea lor – chiar dacă este aplicată o reducere însemnată la taxă ca urmare a scăderii valorii acestora – în timp ce maşinile similare oferite pe piaţa auto second-hand internă nu sunt supuse acestei taxe. În atare condiţii, legislaţia are ca efect descurajarea importului şi înscrierii în circulaţie în România a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, se arată în decizia Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene.
Deşi această hotărâre a fost una extrem de mediatizată, nu s-a precizat care e aplicarea ei practică, palpab