Piaţa va ajunge la saturaţie în momentul în care vom avea 100 mp de spaţii de retail modern la 1.000 de locuitori
La finele anului trecut, aveam 65 mp la 1.000 de locuitori, aproape de patru ori sub media europeană, de 238 mp
Piaţa locală a spaţiilor moderne de retail va ajunge la saturaţie în momentul în care vor exista 100 de metri pătraţi la 1.000 de locuitori, potrivit unui studiu al DTZ Echinox. În prezent, România are 64 de metri pătraţi de mall-uri şi supermarketuri la 1.000 de locuitori, de patru ori sub media europeană.
"În România, stocul de retail modern la mia de locuitori se situa la nivelul de 64 mp la finele anului 2010, aproape de 4 ori sub media europeană, de 238 mp. Dacă în ţările din CEE, având media salariului mediu net de 618 euro - media stocului la 1.000 locuitori este de 204 mp, în România, unde salariul mediu net este de aproximativ 50% din cel înregistrat în ţările comparabile, atunci şi nivelul de saturaţie al pieţei spaţiilor moderne de retail va fi înregistrat în momentul atingerii unui nivel de 100 mp la 1.000 locuitori", a declarat Bogdan Sergentu, Head of Valuations and Consulting, DTZ Echinox. El a mai explicat că un studiu al companiei pe care o conduce din al treilea trimestru din 2010 arăta că piaţa românească mai poate absorbi 784.000 mp de spaţii moderne de retail până la saturaţie, luând în calcul stocul la zi, veniturile medii ale populaţiei, rata şomajului, nivelul consumului şi statisticile principalelor ţări din regiune.
Centrele premium au arătat o stabilitate în timpul recesiunii
Studiul, Property Times European Shopping Centre, mai arată că spaţiile comerciale premium au demonstrat o relativă stabilitate în timpul recesiunii. "În consecinţă, se va observa o intensificare a operaţiunilor de renovare şi reconstrucţie a centrelor comerciale secundare, deja existente", potrivit