Un studiu privind evoluția emisiilor de CO2 ale mașinilor comercializate în Europa arată o apropiere de țintele propuse pentru 2015.Analiștii sunt însă sceptici în privința corectitudinii datelor.
Cursa pentru „înverzirea“ mașinilor puse în vânzare pe piața Uniunii Europene devine tot mai alertă, pe măsură ce ne apropiem de termenul de la care intră în vigoare penalitățile pentru depășirea plafoanelor pentru emisiile de CO2. Iar penalitățile nu sunt deloc mici.
Depășirea cu un gram de CO2/km a țintei stabilite va fi taxată cu cinci euro pentru fiecare vehicul vândut, cu 15 euro - pentru al doilea gram, cu 25 de euro - pentru al treilea și cu câte 95 de euro - pentru al patrulea, al cincilea, al șaselea etc., emis peste valoarea maximă admisă. Un calcul simplu arată că un producător care vinde anual un milion de mașini care depășesc norma stabilită cu un singur gram/km va fi amendat cu nu mai puțin de cinci milioane de euro.
„Nu cred că o astfel de amendă va scoate pe cineva din business“, spune Gareth Hession, vicepreședinte al JATO Dynamics, care însă este convins că mulți dintre cei care vor vinde mașini cu emisii mai mari decât țintele impuse vor ajunge să scumpească vehiculele pentru a acoperi găurile produse de amenzi în propriile bugete.
Cât de verzi sunt, de fapt, mașinile verzi
Studiul dat publicității de JATO în urmă cu câteva zile (și care nu include România, fiindcă Registrul Auto Român a început monitorizarea emisiilor produse de mașinile noi abia iarna trecută) arată că, în medie, emisiile de CO2 au scăzut cu 5 gr/km în 2010 faţă de 2009, iar procentul de maşini cu emisii sub 140 gr CO2/km vândute în Europa a atins 60%, faţă de 23% în 2003. Totodată, există mărci care au progresat mai mult decât altele în privinţa reducerii emisiilor.
Doar că mulţi se întreabă acum cât de corecte sunt raportările constructoril