Sumele pe care românii le cheltuie lunar pe alimente și produse de îngrijire au rămas relativ constante în ultimii ani, în ciuda recesiunii economice care a dus la scăderea veniturilor.
Veniturile medii lunare pe gospodărie în ultimul trimestru al anului trecut s-au ridicat la 2.308 lei, în scădere cu circa 3,5% față de aceeași perioadă a anului precedent, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS). Veniturile pe persoană se ridică astfel la 797 lei, iar cheltuielile, la 730 lei pe persoană.
Conform studiului anual Shopper Trends, realizat de Nielsen, valoarea coșului de cumpărături pentru alimente de bază și produse de îngrijire personală (inclusiv produse de curățenie) se ridică la 710 lei la finele lui 2010, în scădere de la 719 lei pe persoană în 2009.
Studiul Nielsen ia însă în calcul doar orașele cu cel puțin 50.000 de locuitori, în care se găsesc și magazine mari, în timp ce datele INS acoperă toată țara, inclusiv zonele rurale. „Frecvența de vizitare a magazinelor a scăzut, ca efect direct al crizei, însă valoarea cumpărăturilor s-a diminuat mult mai puțin, conform declarațiilor celor intervievați“, spune Bogdana Baltasiu, client service manager la Nielsen România.
Cumpărăm alimente proaspete
În structura consumului populației se observă scăderea cheltuielilor cu activitățile de recreere și cu ieșirile în oraș (la restaurante sau baruri), dar și cu vacanțele. În schimb, cheltuielile cu mâncarea rămân constante în ultimii ani. „O posibilă explicație este că românul este gurmand și preferă să pună pe masă produse bune și proaspete, să se relaxeze în interiorul locuinței“, mai arată Bogdana Baltasiu.
Aceeași tendință se observă în comportamentul de achiziționare a produselor proaspete în dauna celor de bază și de îngrijire personală. Astfel, 63% din cheltuieli merg pe produse proaspete, același nivel ca în