Naşterea Venerei
Contemporan cu impresioniştii, la a căror expoziţie de grup din 1886 a participat, Odilon Redon rămâne unul dintre marii artişti ai misterului şi ai subconştientului, într-o epocă în care interesul pentru realitatea imediată era suveran.
El a jucat un rol esenţial în geneza „Simbolismului", mai ales prin desenele sale în cărbune şi prin litografii, celebrele „Negruri", înainte de a fi admirat pentru pastelurile şi picturile sale pline de culoare de către tinerii pictori nabişti şi fovi de la începutul secolului al XX-lea.
Expoziţia, prima organizată la Grand Palais din Paris după 1956, cuprinzând 70 de picturi, pasteluri, desene, dintre care multe inedite, şi gravuri, formează un parcurs cronologic care pune în evidenţă evoluţia stilistică şi tematică a artistului, de la neliniştitoarele „Negruri" la explozia cromatică a ultimelor opere. Pentru prima dată, decorul mural, realizat de artist pentru colecţionarul său şi mecena, baronul Robert de Domecy, la castelul cu acelaşi nume, a fost reconstituit în dispunerea şi cu dimensiunile originale.
Buddha în tinereţe
La începutul secolului al XX-lea, artistul a realizat mari decoruri, ce se numără printre capodoperele necunoscute ale veacului, cum ar fi cel de la Abaţia Fontfroide, dar şi cartoane de tapiserie pentru Manufactura Gobelin.
Un maestru în afara modei
Decorul castelului Domecy din Sermizelle, realizat în 1900-1901, donat statului în 1977, este cadrul Retrospectivei „Odilon Redon". Sufrageria respectă nu numai dimensiunile originale, dar şi amplasarea ferestrelor şi a surselor de lumină. O muncă de conservator a fost destinată să introducă vizitatorul în atmosferă.
Beatrice
Redon s-a născut în 1840, la Bordeaux, la câteva zile după ce părinţii lui sosiseră de la New Orleans. În jurnalul său, initulat „À Soi-même", transpare regretul de a nu