Transportatorii spun că îngheţarea preţului la combustibili ar ajuta temporar agenţii economici, însă reprezentanţii companiilor producătoare susţin că o astfel de măsură ar afecta mediul investiţional.
De la începutul anului, preţurile la combustibili au fost majorate de 7 ori, iar preţul la unele sortimente de benzină a ajuns la 6,1 lei/litru.
Frecvenţa foarte mare a majorărilor de preţuri la combustibili şi depăşirea pragului de 6 lei/litru la vânzarea la pompă l-au determinat pe premierul Emil Boc să ceară Consiliului Concurenţei şi Departamentului pentru Afaceri Europene să analizeze dacă preţurile la carburanţi pot fi îngheţate.
Cum au procedat bulgarii
O măsură de îngheţare a preţului la benzină a fost luată în Bulgaria, pentru 30 de zile, din cauza protestelor de stradă apărute pe fondul preţului ridicat al combustibililor. Însă, o dată cu această măsură, bulgarii au amânat cu încă un an obligativitatea combinării motorinei cu carburant bio, ceea ce a mai redus din scumpirile carburanţilor.
O astfel de măsură ar putea fi luată în baza unei legi care prevede, în cazuri excepţionale, adoptarea unor astfel de decizii. Însă premierul a cerut o analiză din partea celor două instituţii deoarece legea a fost adoptată înaintea aderării României la UE.
Îngheţarea preţurilor este considerată de reprezentanţii companiilor producătoare ca fiind susceptibilă de „anularea unor principii ale economiei de piaţă" şi poate fi un semnal „periculos din punct de vedere investiţional". Constantin Tampiza, consilier al şefului grupului Lukoil, apreciază că o eventuală decizie în acest sens poate avea pentru scurt timp un oarecare efect social, pentru a se evita anumite presiuni, însă trebuie avut în vedere şi ce se întâmplă în ansamblul pieţei.
Scumpiri cu dată fixă
„Este criză peste tot, nu doar în România. Însă nici o măsură care an