Aflaţi în incapacitatea de a se răzbuna pe Occident, al Qaeda şi simpatizanţii săi au trebuit să fie inventivi. Noile tehnici asimetrice destinate recrutării de fanatici dispuşi să devină martiri au început să dea roade. În această iniţiativă, Internetul a fost vârful de lance al strategilor islamişti.
După o perioadă în care al Qaeda a atacat obiective occidentale, totul culminând cu 9/11, islamiştii s-au aflat, în prima jumătate a anilor 2000, sub asediul forţelor armate americane şi europene. Capacitatea tradiţională a acestora de a retalia a scăzut dramatic. De aceea, strategii al Qaeda au fost obligaţi să găsească metode noi pentru a înspăimânta societăţile occidentale. Având în vedere că mujahedinii erau ocupaţi să apere pământul musulman, iar restricţiile draconice impuse în aeroporturi făceau mult mai dificile călătoriile potenţialilor martiri, eminenţele cenuşii ale Jihadului au fost obligate să gândească o nouă strategie: atacurile sfinte nu mai urmau să fie întreprinse de luptători încercaţi, cu abilităţi specifice (de a lucra cu explozibil sau de a conduce avioane), ci de amatori fanatizaţi, de multe ori chiar fii ai inamicului. Într-un anumit sens, noile strategii nu au încercat, nici mai mult, nici mai puţin, decât să democratizeze atacul terorist. Aceşti gânditori radicali spuneau că nu numai puţini aleşi, cu o pregătire intensivă, puteau deveni martiri ai credinţei ci oricine şi-ar fi dorit suficient de mult, indiferent de profilul său social.
Internetul, în slujba Jihadului
De aceea, ultimele atacuri teroriste au fost comise ori de emigranţi mulsumani radicalizaţi, ori, mai surprinzător, de occidentali islamizaţi, fanatizaţi şi trimişi să îndeplinească porunca lui Allah, primită prin intermediul imamilor. Internetul s-a dovedit a fi un instrument extrem de puternic în realizarea acestor obiective prin mijlocirea comunicării între c