După experința NexT IFF 2011 în care mi-am clătit ochii cu vreo douăzeci de scurtmetraje foarte bune, am început săptămâna cu B-EST 2011 (aflat la cea de-a șaptea ediție, ce se desfășoară până pe 17 aprilie la Cinema Studio, NCRR şi Sala Elvira Popescu).
Prima proiecție m-a uns pe suflet, într-o seară friguroasă și tristă, după câteva ore petrecute ascultând, tăcând și respirând adânc la Uniunea Scriitorilor unde prietenii, cunoscuții și admiratorii și-au luat rămas bun de la iubitul critic de film Alex Leo Șerban.
Nu știu ce-ar fi spus Leo dupa proiectia filmului Cirkus Columbia, cel mai recent lungmetraj al regizorului bosniac Danis Tanovic (No Man’s Land), dar sigur aș fi rămas cu câteva replici spumoase în minte.
Am rămas, din fericire, cu o stare de bine, căci povestea de familie închipuită de Tanovic, plasată înaintea războiului din fosta Iugoslavie, are marele merit de a plăcea din prima oricărui tip de public.
Miki Manojlovic (cunoscut publicului larg din Underground al lui Kusturica si Irina Palm de Sam Garbarski) joacă rolul unui baștan (Divko Buntic) care se întoarce din Germania în Herzegovina după douăzeci de ani, împreună cu o iubită mai tânără și un motan negru despre care spune că-i poartă noroc. Flutură și aruncă bani în stânga și-n dreapta, își dă afară din casă nevasta pe care o părăsise și încearcă să lege în felul său o relație cu copilul care nu-l mai recunoaște. Divko vrea o viață bună în casa în care s-a născut, tânjește după admirație, respect, recunoaștere, iar lumea i se clatină când îi dispare motanul și colac peste pupăză, în timpul căutărilor impuse de el, fiului i se aprind călcâiele după viitoarea sa mamă vitregă, care-i și dăruiește prima lui experiență sexuală. Ce se întâmplă cu Divko și ce decizii ia să-și apere familia în momentul în care e în pericol, veți afla dacă vizionați cumva filmul, că merită. Spir