Nota definitorie a activităţii de mediere este dată de faptul că părţile recurg la mediere în mod voluntar, iar rezolvarea onflictului este rodul întâlnirii voinţei părţilor
Consiliul de Mediere a lansat, ieri, campania de promovare a medierii "Medierea, activitate de interes public". Pe tot parcursul campaniei care se va întinde pe durata a trei luni, se vor realiza întâlniri cu presa în scopul diseminării unitare a informaţiilor despre mediere în rândul publicului larg. Coordonatorul Comisiei de promovare a medierii, Zeno Daniel Şuştac, a declarat că toată lumea vede medierea ca pe o soluţie salvatoare, un factor de echilibru social ce vine în întâmpinarea cetăţeanului ca o alternativă, o activitate de interes public şi un beneficiu pentru societatea românească. La rândul său, judecătorul şi membrul CSM, Cristi Danileţ, a constatat că în instanţă sunt trei milioane de dosare, dublu faţă de 2005, şi că judecătorii se confruntă cu o încărcătură uriaşă în fiecare an, 900-1.000 dosare pentru soluţionare.
85% din cazurile aflate pe rolul instanţelor sunt nepenale
"Încercăm să găsim soluţii alternative la instanţă. Părţile implicate în conflict trebuie să înţeleagă avantajele şi dezavantajele. Totodată, pe rolul instanţelor, 85% sunt cazuri nepenale. În ceea ce priveşte acordurile de mediere, acestea sunt într-un număr redus, iar orice soluţie pentru a înlătura încărcătura justiţiei e binevenită", a declarat Cristi Danileţ. "Medierea este o modalitate care asigură un dialog direct al părţilor. Am asistat cu mare durere la şedinţele din instanţă în care părţile ar vrea să comunice una cu cealaltă, însă prin procedură, prin protocolul de lucru al instanţelor discuţia se poate purta doar prin judecător şi acesta, dacă consideră, invită şi cealaltă parte să spună ceva. Utilizând medierea pe o scară din ce în ce mai largă producem