Există clienți ai băncilor care au câștigat procese anul trecut, cele mai mari șanse avându-le anul acesta cererile individuale. Avocații recomandă clienților să nu încalce obligația de a-și plăti ratele lunare și să analizeze cu atenție clauzele din contractele de credit, după cum reiese din declarațiile acestora făcute în cadrul conferinței de presă cu tema “Disputa băncilor în 2011. Care este realitatea?” organizată de casa de avocatură Colțuc.
După analizarea cererilor de chemare în judecată, s-a observat că sunt două lucruri care îi interesează pe clienții băncilor: respectarea de către bancă a nivelului de dobândă stabilit în convenția de credit, având în vedere că în convenție se arată că este fixă, și înlăturarea clauzelor abuzive existente în convenția de credit.
Cum se apară băncile împotriva acestor cereri?
În condițiile speciale ale convenției contractuale se prevede că „banca își rezervă dreptul de a revizui rata dobânzii curente în cazul intervenirii unor schimbări semnificative pe piața monetară, comunicând împrumutatului noua rată a dobânzii. Rata dobânzii astfel modificată se va aplica de la data comunicării”.
Problema este că motivul invocat de către bancă pentru revizuirea ratei dobânzii, și anume „intervenirea unor schimbări semnificative pe piața monetară”, nu este definit concret în cadrul contractului, iar părțile intrepretează această expresie în funcție de propriul beneficiu.
„Aceasta clauză pune problema sub aspectul echilibrului contractual, în sensul că oferă Băncii dreptul de a revizui rata dobânzii curente, fără ca noua rată să fie negociată cu clientul, acesta trebuind doar să fie înștiințat. Conform articolului 1 lit. a) din Anexa Legii 193/2000, în principiu, o clauză care dă dreptul furnizorului de servicii financiare de a modifica rata dobânzii în mod unilateral nu este abuzivă, cu condiția ca acest