Dupa ce norul de cenusa l-a impiedicat anul trecut sa ajunga in Romania, cineastul Andrei Koncealovski a reusit sa vina in acest an la Festivalul International de Film Bucuresti. In 16 aprilie el a fost facut Doctor Honoris Causa al UNATC si a tinut un masterclass in fata unui amfiteatru plin. Fratele lui Nikita Mihalkov a vorbit, printre altele, despre sufletul rus, colaborarea cu Andrei Tarkovski si a explicat de ce nu iubeste Hollywoodul.
„Nu vorbesc asa despre America pentru ca ultimul meu film a fost acolo un esec”, ne-a avertizat cineastul referindu-se la „Spargatorul de nuci in 3D” (care a fost, in treacat fie zis, un esec peste tot). Andrei Koncealovski pare oricum blindat in fata parerilor contrare. Ne da de inteles ca notiunea de film bun sau rau e relativa si ca nu trebuie sa fie legata de parerea publicului.
Elegant, desi cu doua ghiuluri pe maini diferite (si fratele sau, Nikita Mihalkov, are) Andrei Koncealovski este, la cei 73 de ani ai sai, un barbat inca bine. A venit insotit la Bucuresti de „tanara sa sotie Iulia Vissoţkaia” (cum spunea comunicatul oficial al festivalului) si vorbeste calm si putin spart.
Pana sa i se puna prima intrebare din public, una aplicata strict la cinema, vorbeste despre ecologie, mass-media care creeaza cineastii la moda, „umanismul care ii omoara pe oameni” si despre cum s-a transformat omul intr-un animal rau atunci cand a fost pus in centrul lumii.
Andrei Koncealovski nu este doar unul dintre cei mai cunoscuti cineasti ruşi, dar şi unul cu o biografie interesanta. A lucrat cu Andrei Tarkovski, scriind impreuna scenariile la „Copilaria lui Ivan” si „Andrei Rubliov”, a facut filmele sale cele mai importante in Uniunea Sovietica („Unchiul Vania” si „Siberiada” se numara si in programul actualei editii a Festivalului International de Film Bucuresti care se incheie in 17 aprilie),